Appel en jij

Jouw eetcoach weet raad - Pakjes en Zakjes

06:00

Auteur: 'Hi, ik ben Nathalie Appel en sinds 2012 heb ik mijn praktijk "Appel en Jij" voor vrouwen die graag hun lifestyle gezonder willen maken op het gebied van voeding, beweging, ontspanning en mindsetIk vind het ontzettend leuk om jullie wat tips en adviezen te geven rondom gezonde leefstijl. Schroom ook zeker niet om vragen te stellen, die kan ik dan altijd weer meenemen in een volgend blog die plaatsvind op de eerste donderdag van de maand op Mama van Dijk.


Hoe gezond zijn al die pakjes en zakjes?



Vandaag wil ik het hebben over alle pakjes en zakjes. Als je mij al kent doordat je mij volgt (superleuk!) of door de blogs van mama van Dijk, dan weet je waarschijnlijk al dat ik erg voor het gebruik van zo min mogelijk bewerkte producten ben. Ten eerste omdat écht eten veel lekkerder is; Ten tweede omdat je dan veel meer voedingsstoffen, vitamines en mineralen binnen krijgt; Ten derde omdat de voedingsindustrie niet bezig is met onze gezondheid. Al doen ze soms anders vermoeden met schreeuwende teksten op de voorkant van de verpakking. Ze willen alleen maar zoveel mogelijk geld verdienen met de goedkoopst mogelijke producten. Waarom echte aardbeien gebruiken als je er ook kleurstof en aardbeiensmaak aan toe kan voegen?


Waarom ik mij hier zo druk om maak? Omdat heel veel mensen denken dat ze gezond bezig zijn en er misschien wel vanuit gaan dat als het heel slecht is, de overheid wel in zal grijpen. Helaas heeft de overheid gezonde voeding niet bovenaan hun prioriteitenlijstje staan en wordt er niet zo heel vaak gecontroleerd of fabrikanten zich aan de kwaliteitseisen houden. Dat weten ze ondertussen dondersgoed vandaar dat de voedingsschandalen toenemen…


Het is dus belangrijk om zelf meer te weten over wat er nu toch allemaal met ons eten gebeurd. Maar het is wel lastig. Want wat zit nu precies in zo’n product? Hoeveel suiker bijvoorbeeld? Zijn er ook gezonde koekjes en gezonde drankjes? Als op de voorkant staat dat het goed is, kan je het dan kopen? Maar weet je dat een flesje fruitshoot zo’n 6 suikerklontjes bevat en appelsap 5? Terwijl ze allebei klinken alsof het een gezond drankje is dat jij je kind gerust kan geven!




De misleiding dat is wat mij irriteert.
Als ik mensen in mijn praktijk bewust maak hoeveel suiker ergens in zit, dan is er bij bijna iedereen ontzetting en boosheid. En ook al is het misschien soms dweilen met de kraan open, toch ben ik blij met iedereen die ik heb kunnen helpen om bewustere keuzes te maken. Een bewustere keuze maak je al door er van uit te gaan dat er geen gezonde koeken en dranken bestaan. Dan heb ik het natuurlijk over de bewerkte producten. Leer je kind water drinken eventueel met een smaakje van citroen, munt of komkommer. Geef het een snoepje uit de natuur (fruit) in plaats van uit de snoeptrommel. En als je ze de zoetigheid niet aanleert, hoef je ze het ook niet af te leren.

Succes met keuzes maken!


Tot de volgende keer!
Liefs Nathalie


PS: Vind je het leuk om meer te weten over het etiket? Maandag 13 februari geef ik een training waarin ik je alle geheimen van het etiket leer te ontrafelen. Waar kan je wat vinden op het product, wat moet je wel en niet geloven en wat betekent het allemaal. Aan het eind van de avond ben jij in staat om bewustere en gezondere keuzes te maken in de supermarkt omdat je weet waar je op moet letten. Voor meer informatie of voor als je je wilt inschrijven: http://www.appelenjij.nl/workshops/etiketten-lezen/

Leuk als je reageert!

0 reacties